Peder Bent Ahrens: Ring gerne til virksomheden

Peder Bent Ahrens - Ring til virksomheden
Peder Bent Ahrens – Ring til virksomheden

Med nogle gode opklarende spørgsmål viser du interesse for stillingsopslaget Her kan du få svar på, hvad du efterfølgende kan skrive i din målrettede ansøgning, anser Peder Bent Ahrens.

Din opringning handler om at du som jobsøger, indhenter relevante oplysninger om virksomheden, inden du retter henvendelse med din ansøgning, er Peder Bent Ahrens pointe.

Undersøg virksomhedens hjemmeside, som det første, efter du selvfølgelig har læst Deres stillingsopslag.

Peder Bent Ahrens giver dig her nogle tips. Vælg kun spørgsmål, du har det godt med at stille. Formuler spørgsmålene, helt på din egen måde. Skriv dem ned på din liste og gør plads til noter. Sig dem højt nogle gange, for din egen skyld. Når du ringer til virksomheden, så rejs dig gerne op – du får nemlig en god stemme, når du står op.

Peder Bent Ahrens mener her det vigtige er. Stil dine spørgsmål, og lyt godt efter. Afbryd ikke personen. Kom gerne med supplerende indlevende spørgsmål og lyt igen godt efter.

Endnu en pointe fra Peder Bent Ahrens er. Det er vigtigt at den adspurgte får tid til at give svar – du skal nok få din taletid i din ansøgning og især ved jobsamtalen.

Peder Bent Ahrens huskeliste – Ring til virksomheden

  • Læs grundigt virksomhedens jobopslag
  • Læs virksomhedens hjemmeside
  • Spørg dig selv – Har jeg nu dét, eller de gode opklarende spørgsmål?
  • Stå oprejst og hav bordplads til din liste med plads til noter
  • Vær klar i sproget, når du spørger ind til virksomheden
  • Vær aktivt lyttende
  • Afbryd ikke undervejs
  • Overvej med dig selv om du vil spørge: Syndes du at jeg skal søge på den opslåede stilling?
  • Afslut pænt og høfligt – Du kan sagtens være den, der siger: Tak for din tid og for en god samtale…

Peder Bent Ahrens afsluttende bemærkninger her er følgende. Vær ikke nervøs med at ringe – virksomhederne er faktisk glade og positivt indstillet på at du viser interesse for dem.

Held og lykke med din virksomhedskontakt – Peder Bent Ahrens